Fluffig ljus tårtbotten

Fluffig ljus tårtbotten

4 ägg
2dl socker
1dl vetemjöl
1dl potatismjöl
2tsk bakpulver
2tsk Vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda resten av ingredienserna i en skål,
och sikta ner i äggblandningen. Vispa
försiktigt ihop det till en jämn smet.
Häll i en smord och bröad form.

Grädda i mitten av ugnen på 170grader ca 40-45 min,
(tiden varierar från ugn till ugn, du får prova dig fram)

Den här satsen är ganska lagom till en form på 24 cm.
1½ sats passar jättebra i en form på 26 cm,
och räcker till ca 15-18 pers.


Kommentarer
Postat av: Tovis

Hej. Är det längden på bredden eller längden på andra hållet som du anger? Hur gör man en mindre bottnen till ca 4 personer? Och skaman dela botten på två delar eller en? Mvh Tovis.

2010-04-28 @ 10:44:46
Postat av: Marie

1sats passar till en rund form med en diameter på 24 cm. Man delar bottnen två gånger, så att du får tre tårtbottnar, och kan ha två lager fyllning i tårtan.



En form på en tårta till 4 pers finns knappt. Det minsta jag brukar baka är en ½ sats och då räknar jag den till ca 5-6 pers. Och den bakar jag i en rund form med en diameter på ca 15 cm.

Ett annat förslag är ju att baka muffins och göra små bakelser / små tårtor.



//Marie

2010-04-28 @ 11:00:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0